Cesta autem do severního Řecka (Chalkidiki, poloostrov Sithonia)

jaro 2007

Úvod: květnové osvozození republiky, svátek práce - to vyzývá k výletu do Řecka. Zvlášť když se nasbírá 11 dní dovolené. Takže bereme auto, stan, mapu a trochu jídla a vyrážíme na cestu Balkánem.

Itinerář:

Tam: přes Slovensko (Bratislava), Maďarsko (Gyor, Budapest, okolo Segede), Srbsko (Subotica, Novi Sad, Bělehrad, Niš, Vranje), Makedonii (Skopje), Řecko (Thessaloniki, dříve také Soluň)

Kilometrů: 1724
Čas: 21 hodin čisté jízdy

Zpátky: přes Bulharsko (Sofia), Srbsko, Maďarsko a Slovensko

Celkem kilometrů: 3800
Celkem čistého času: 53 hodin
Náklady na cestu tam i zpět (benzín, poplatky): cca 6000,- Kč

Autem do Řecka - hraniční kontroly, omezení, dálniční známky a kontroly, benzínky apod.:

Slovensko: dálniční známka (280,- Sk)

Maďarsko: 4 denní dálniční známka (viněta) za 6€, v noci chtěli 7,5€. Velmi kvalitní dálnice.

Srbsko: na hranici vyžadují zelenou kartu. Od Maďarských hranic se střídá dálnice se širokou silnicí, občas větší provoz, hlavně v okolí a přes Bělehrad. Dodržovat rychlost, policisté často stojí pod mosty a měří rychlost, která bývá u nájezdů často snížená. Z Bělehradu do Niše hezká dálnice.

Benzínky mezinárodní i místní, dobré kvality a ceny trochu nižší než v ČR, u dieslu kupovat Euro diesel. Platba kartou bez problému.

Mýtné (péage) v těchto úsecích (možné platit v €, cena v din. trochu výhodnější ):
• Subotica - Novi Sad (400 srb. dinárů = cca 5 €)
• Novi Sad – Bělehrad (400 srb. dinárů = cca 5 €)
• Bělehrad – Niš (1050 srb. dinárů = cca 13 €)
• Niš – Kocani (při cestě do Makedonie 240 srb. dinárů cca = 3 €)

Pozn.: ceny se lišily v o desetinky v cestě tam a zpět, nepochopili jsme proč. Je prý dobré si kontrolovat zda částka placená a vyúčtovaná na dokladu souhlasí a zdali souhlasí i vrácené drobné ještě před odjezdem z peage.

Makedonie: Většinou hezká dálnice, od Negotina silnice v podhůří hor se zatáčkami a odstavnými parkovišťátky na každém rohu.

Řecko: silnice slušné, dálnice jsou často částečné. Na Sithonii vede jedna okružní asfaltová silnice, zbytek je prašný a často obtížně sjízdný (např. k moři to někdy bylo na teréňáka). Za dálnici v okolí Soluně jsme nikde neplatili.

Policisté nás nestavěli, viděli jsme je párkrát. Benzínky ok, cena podobná české, někdy vyšší, nejlevnější se zdá v okolí Soluně.

Centrum Soluně a předměstí zacpané, špatné značení a úzké ulice.

Bulharsko: na hranicích asi nedělají chemickou očistu kol vozidla (na řecko/bul nebyla, na bul/srbské byla vypuštěna, asi zanikla se vstupem do EU?). Jediným poplatkem bylo na hranicích zakoupení týdenní viněty za 5€). Přestože jsme měli služební auto, nechtěli po nás doklad o tom že ho můžeme využívat.

Nejmíň kvalitní silnice, ale jejich úroveň se začíná podobat srbským (díky projektům EU). Nejhorší je v při průjezdu Sofií, navíc je tam špatné značení. Ale žádná tragédie tankodromu se nekoná.

Benzinky i zahraniční, vypadaly všechny dobře.